آنچه که یک مدرسه خوب را می سازد، قطعاً تنها استفاده از ابزار و برگزاری امتحانات نیست. در سال های اخیر توجه به کیفیت مدرسه برای اطمینان از آموزش مناسب برای دانش آموزان بسیار حائز اهمیت بوده است. آنچه که یک مدرسه خوب را می سازد می تواند برخی از مولفه هایی باشد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد. مهر اول نیز به عنوان یک مدرسه پسرانه خوب در کرج توانسته بسیاری از این استانداردها را تا آنجا که ممکن بوده در مجموعه خود رعایت نماید.
شناخت تمام مواردی که یک مدرسه خوب را می سازد.
جاییکه دانش آموزان دوست داشته باشند در آن حضور یابند.
مدارس موفق جو گرم و صمیمی را برای دانش آموزان خود ایجاد می کنند. مکانی که دانش آموزان در آن احساس خوشحالی و رضایت می کنند و کارکنان آن به دانش آموزان اهمیت می دهند. اگرچه میسر شدن تمام این موارد، یعنی اینکه در عین ایجاد محیط گرم و صمیمی بتوان یادگیری را به بهترین شکل ترویج داد کار دشواریست، بنابراین به مهارت و تدبیر فراوانی برای رعایت توامان این موارد نیاز است. در این مورد مهر اول با نام یک مدرسه پسرانه خوب در کرج توانسته به این موضوع به خوبی جامه عمل بپوشاند، یک دبیرستان خوب پسرانه در کرج که محیط خود را به فضایی شاد برای دانش آموزانش تبدیل نموده است.
داشتن بالاترین توقعات از معلم ها و دانش آموزان برای موفقیت هرچه بیشتر در مدرسه
برای داشتن یک مدرسه پسرانه خوب در کرج تنها به دنبال بهترین بودن هستیم. برای اینکه یک مدرسه خوب را بسازیم، تنها داشتن کیفیت بالا انتظار می رود و هیچ چیز کمتری قابل قبول نیست. شور و شوق برای تعالی، نیروی محرکه ایست که به بهتر شدن هر روز مدرسه نسبت به قبل کمک می کند.
معلم های متعهد
آنچه که یک مدرسه خوب را می سازد معلم های متخصص و متعهدی است که دلسوزانه تجربیات و دانش خود را در اختیار دانش آموزان برای داشتن آینده ای روشن قرار می دهند. بهترین معلم ها همواره برای بهبود توانایی خود در تدریس کار می کنند. با وجود معلم های متعهد، مهر اول توانسته با عنوان مدرسه پسرانه خوب در کرج بهترین ها را در اختیار دانش آموزان خود قرار دهد. یک معلم متخصص و متعهد باید به شکل بی وقفه برای بهبود خود و مهارت هایش به مطالعه و بررسی بپردازد. تدریس موثر، مستلزم این است که معلم در حوزه آموزشی خود آگاهی کامل داشته باشد. معلمان باید درک مفصلی و کاملی از آنچه که می خواهند آموزش دهند داشته باشند.
داشتن نظم
نظم نباید در مدرسه به یک مسئله و معضل تبدیل شود. دانش آموزان باید به دیگران احترام بگذارند اما در این مورد نباید متحمل اجبار شوند. دانش آموزان باید قوانین و انتظارات مدرسه و کلاس را درک کنند و به آنها احترام بگذارند، این ویژگی وجه تمایز مدارس برتر و چیزی است که یک مدرسه خوب را مشخص می کند. موضوعی که در دبیرستان مهر اول به عنوان مدرسه پسرانه خوب در کرج تمام تلاش برای رعایت آن صورت گرفته است. هنگامی که خود دانش آموزان وجود نظم و مقررات را به عنوان یک الزام بشناسند که برای پیشرفت در درس و کارهایشان به آن نیاز دارند، اگر در صورت بی انضباطی دچار تنبیه شوند آن را به عناون یک واکنش انتقامی در نظر نمی گیرند، بلکه به عنوان پیامدی برای رعایت نکردن این مقررات می پذیرند.
وجود انواع تکنیک های آموزشی
همانطور که دو دانش آموز یکسان نیستند این موضوع در مورد دو کلاس نیز صادق می باشد. یک مدرسه خوب معلم هایی دارد که این موضوع را در ک می کنند و عملکردهای مختلفی را برای ارائه بهترین کمک به موفقیت دانش آموزان خود در دستور کار گنجانده اند. معلم ها باید با مفاهیم کلیدی در شیوه هایی مختلف آموزش آشنا باشند و این موضوع را با توجه به یادگیری مختلف هر دانش آموز در کلاس هایشان اجرا نمایند. به طور فعال دانش آموزان هنگام یادگیری با فرصت های مختلف درک مفاهیم کلیدی درگیر هستند. برای آشنایی دانش آموزان با خصوصیات یادگیری خود و معلم ها با شیوه های مناسب تدریس، مهر اول گردهمایی های مختلف را در این حوزه به صورت دوره ای برگزار می نماید که این امر توانسته امر بسزایی در تبدیل شدن مهر اول بعنوان یک مدرسه پسرانه خوب در کرج داشته باشد.
دستورالعمل و رویکرد فردی برای هر دانش آموز
آنچه که یک مدرسه خوب را می سازد این است که حتما به این مسئله توجه داشته باشد که توانایی ها و نیازهای دانش آموزان متفاوت است. ما برای ساختن یک مدرسه پسرانه خوب در کرج کوشش خود را برای شناخت و درک این تفاوت های فردی در هریک از دانش آموزان خود به کار بسته ایم. یک سیستم آموزشی خوب در یک مدرسه خوب باید به طور موثر به همه دانش آموزان خود توجه کند. تدریس و تعامل با دانش آموزان باید با نیازهای هر یک و با درک خصوصیات فردی تک تک آن ها همراه باشد.
مدیریت
مدیر یک دبیرستان موفق در عین حال که باید احترام را از سوی دانش آموزان، والدین و کارکنان خود دریافت نماید، باید توانایی رسیدن به موقیت های بیشتر را برای مدرسه نیز فراهم کند. یک مدیر خوب مدرسه می تواند تک تک دانش آموزان خود را به خوبی درک کند، در آن ها انگیزه کافی برای کسب موفقیت ایجاد کند و یک جو مثبت را در کل مدرسه برقرار نماید. یک مدرسه موفق بر روی حس اعتماد بنا شده و با پشتوانه یک رهبر صادق و دلسوز هدایت می شود. این حس اعتماد را برای دانش آموزان و والدینشان در مهر اول بعنوان مدرسه پسرانه خوب در کرج به بهترین شکل توانسته ایم رقم بزنیم.
آنچه که یک مدرسه خوب را می سازد مجموعه ای از فاکتورها بوده که در کنار هم منجر به رشد و پرورش کودکان شده تا در نهایت به موفقیت آن ها در زندگی آیندیشان بینجامد. مدیران در آموزش و پرورش باید به آنچه که برای موفقیت دانش آموزان لازم است، نگاه کنند و به ایجاد مدارسی با رویکرد حرفه ای، برای پرورش و آموزش توامان دانش آموزان امروز و فردا کمک کنند. مدرسه ای که در کنار تبدیل شدن به یک مکان امن برای دانش آموزان و دادن آرامش به آن ها، بهترین راه را به رویشان هموار کرده و در هنگام قدم نهادن در مسیر موفقیت با آن ها همراه شده و در کنارشان گام بردارد.
منبع : بلاگ سایت مهر اول