راه های افزایش اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد را از رویاهایشان دور می کند، ترس از شکست و فقدان اعتماد به نفس است. بنابراین تک تک ما برای رسیدن به رویاهایمان به راه های افزایش اعتماد به نفس، برای تقویت آن و دوری از ترس نیاز داریم. هیچ کس با اعتماد به نفس بی حد و اندازه متولد نمی شود. اگر به نظر می رسد که شخصی اعتماد به نفس باور نکردنی دارد، به این دلیل است که او سالها روی کسب این ویژگی کار کرده است. اعتماد به نفس چیزی است که شما یاد می گیرید که آن را در خود بسازید، زیرا مشکلات پیرامونمان می توانند آن را به طور کلی از بین ببرند.

از راه های افزایش اعتماد به نفس به مهارت هایی می توان اشاره کرد که با تمرین کردن می توان به آن دست یافت.

رسیدن به برخی از اهداف نیاز به یک پوست ضخیم و در درجه اول اعتماد به نفس بالا دارد، که برای غلبه بر موانع مفید می باشند.  در اینجا 10 مورد از راه های افزایش اعتماد به نفس را آورده ایم که مطالعه آنها می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

  1. خود را همان اندازه که می خواهید باشید تجسم کنید.

تجسمی که در اینجا از ان سخن می گوییم، تکنیکی است که به واسطه آن تصویری از خودتان را در بهترین شرایطی که به آن افتخار می کنید مجسم کنید. هنگامی که با اعتماد به نفس پایین خود دست و پنجه نرم می کنیم، در واقع درکی ضعیف از خود و توانایی هایمان داریم که اغلب نیز نادرست است. تمرین کردن “تجسم یک نسخه فوق العاده از خودتان” منجر به این می شود دستیابی به اهدافتان در نظرتان در دسترس تر باشد.

  1. خود را تصدیق کنید.

از راه های افزایش اعتماد به نفس به موارد مختلفی می توان اشاره کرد. برای مثال همه ما تمایل داریم تا مطابق با تصویری که از خودمان داریم رفتار کنیم. ترفندی که برای ماندگار کردن این تغییرات در خودمان باید بکار ببریم این است که در چگونگی نگرش به خودتان تغییر ایجاد کنید.

این تاییدها به شما انرژی مثبت می دهند و توصیف هایی که ما از خودمان می گوییم را رو به تعالی می برند. مطمئنا این کار زمانی تاثیر بیشتری دارد که آنچه را که می گویید را با صدای بلند با خودتان تکرار کنید و به طور مستمر از زبان خودتان آنها را بشنوید.

ما تمایل به باور آنچه را داریم که به شکل مداوم به خود می گوییم. به عنوان مثال، اگر از ظاهر فیزیکی خود نفرت دارید، وقتی که در آینه به خود می نگرید تمرین کنید که از خود تعریف کرده و قدردانی نمایید. برای آنکه مغزتان هرچه بهتر اظهارات مثبتی که دارید را دریافت نماید، بهتر است آن ها را با عبارات سوالی مطرح کنید. برای مثال: “دلیل موفقیت من در انجام معاملات چیست”؟ به جای “من در انجام معاملات بسیار خوب هستم.” مغز ما به طور بیولوژیکی برای یافتن پاسخ به سوالات، بدون تحلیل اینکه آیا این سوال معتبر است یا نه، سیم پیچی شده است.

  1. هر روز کاری را انجام دهید که برای تان ترسناک به نظر می رسد.

بهترین راه برای غلبه بر ترس این است که با آن سر و کار داشته باشید. با انجام دادن هر روزه ای این تمرین، یعنی انجام دادن کارهایی که موجب ترس شما می شوند و کسب اعتماد به نفس پس از انجام هر تجربه ای، مشاهده می کنید که به تدریج اعتماد به نفس تان روز به روز بیشتر می شود بنابراین از محدوده ی امنی که برای خودتان ساخته اید خارج شوید و با ترسهایتان روبرو شوید.

  1. در مورد انتقاداتی که از خود می کنید بیشتر فکر کنید

بعضی از بدترین و بی رحمانه ترین انتقادات را ما از خودمان دریافت می کنیم، که از آن به عنوان “ندای انتقادگر درونی” نام برده می شود. یکی از دلایلی که ممکن است باعث ایجاد کمبود اعتماد به نفس در افراد شود، می تواند به همین دلیل باشد، که این روحیه انتقاد گر درونی فرد بیش از حد فعال بوده و تا حدی غیرمنصفانه نیز عمل می کند. راهکارهایی مانند جلسات درمانی رفتارشناسی می تواند کمک کند که این روحیه انتقاد گر درونی را بیشتر مورد بررسی قرار دهید و به دنبال شواهدی باشید که به شما ثابت کند آیا این انتقادهایی که نسبت به خود دارید صحیح هستند یا خیر. به عنوان مثال اگر تصور می کنید که انسانی شکست خورده هستید،  از خودتان بپرسید ” چه شواهدی وجود دارد که از این تفکرم که من انسانی شکست خورده هستم حمایت کند؟” و یا بالعکس این سوال را بپرسید که “چه شواهدی وجود دارد که نشان دهد من انسانی شکست خورده نیستم؟” همچنین می توانید برای تاثیر گذاری بیشتر، در صورتی که در کاری موفق شدید، برای خودتان جایزه ای تعیین کنید. جمله معروفی از مارک تواین می گوید “هیچ انسانی بدون کسب تایید نسبت به خودش، احساس راحتی و آرامش نخواهد کرد.”

  1. چالش آمادگی برای رد تقاضاهایتان به مدت 100 روز

جیا جیانگ کسی بود که برای اینکه بتواند احساس ترس در مقابل نه شنیدن را در خود از بین ببرد، دست به کاری زد که به عنوان رکورد برایش ثبت شده است؛ به همین دلیل به مدت 100 روز به صورت تعمدی از دیگران تقاضاهایی را درخواست می کرد تا از آنها جواب منفی بشنود. هدفش این بود که با این کار خودش را در مقایل جواب رد شنیدن قوی کند، و این کار پس از اینکه یکبار از یک سرمایه گذار جواب منفی شنید و به شدت رویش تاثیر گذاشت به ذهنش رسید. مقابله با “ترس از رد شدن” کار آسانی نیست، اما یکی از موثر ترین راه ها برای تقویت حس اعتماد به نفس به شمار می رود.

  1. خودتان را برای پیروز شدن برنامه ریزی کنید

دلیل دلسرد شدن بسیاری از افراد نسیت به توانایی هایشان این است که از ابتدا این موضوع در ذهنشان شکل گرفته که اهدافشان بسیار سخت هستند و امکان دسترسی به آنها بسیار کم است. بهترین کار این است که در ابتدا برای خودتان اهداف کوچکتر تعیین کنید که امکان موفقیت در آن بیشتر است. هنگامی در مسیر کسب موفقیت ها قرار گرفتید و در نتیجه احساس بهتری نسیت به خودتان به دست آوردید، به تدریج اهدافتان را دشوارتر تعیین کنید. فراموش نکنید که برای خودتان فهرستی از موفقیت هایتان تهیه کنید، هم موفقیتهای کوچک و هم موفقیتهای بزرگتر، تا ازین طریق به خودتان یادآوری کنید که کارهایتان را به خوبی انجام داده اید.

به جای تمرکز کردن روی فهرست “کارهایی که باید انجام دهم” (to-do list) بهتر است وقتتان روی فهرست “کارهایی که انجام دادم” (did-it list) بگذارید.

  1. به دیگران کمک کنید

کمک کردن به دیگران اغلب موجب می شود که احساس کمبود در مورد خودمان را فراموش کنیم و احساس سپاسگزار بودن نسبت به کاری که کرده ایم داشته باشیم. همچنین این فکر که توانسته اید در زندگی فرد دیگری تغییر مثبتی به وجود آورید، باعث ایجاد احساس خوب نسیت به خودتان می شود. به جای اینکه روی تقاط ضعفتان تمرکز کنید، داوطلب کمک، راهنمایی یا آموزش به دیگران شوید و در طول زمان خواهید دید چه اثر مثبتی روی اعتماد به نفستان می گذارد و به تدریج آن را افزایش می دهد.

  1. به خودتان اهمیت دهید

برخورداری از اعتماد به نفس، ترکیبی از سلامت فیزیکی، احساسی، و اجتماعی می باشد. اگر از شرایط فیزیکی خودتان ناراضی و حتی متنفر باشید یا دائماً احساس بی حالی و خستگی کنید خیلی سخت است که بخواهید نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید،. حتما زمانی را برای تمرین و ورزش کردن اختصاص دهید و عادات غذایی و خواب و استراحتتان را به دقت زیر نظر داشته باشید. علاوه بر این، حتی روش لباس پوشیدنتان را نیز به گونه ای انتخاب کنید که نسبت به آن احساس بهتری دارید.

  1. حریم شخصی برای خودتان ایجاد کنید

“نه” گفتن را یاد بگیرید. به دیگران بیاموزید که به حریم شخصی شما احترام بگذارند. حتی اگر لازم است به کلاسهای آموزشی مراجعه کنید تا یاد بگیرید چطور نیازهایتان را ابراز کنید. هرچه کنترل بیشتری نسبت به خواسته هایتان در زندگی داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری نیز کسب خواهید کرد.

  1. تغییر در طرز فکر در مورد برابر بودن با دیگران

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، همیشه دیگران را بهتر یا شایسته تر از خودشان می دانند. به جای اینکه به این طرز فکر بها دهید که ارزشتان از بقیه کمتر است، خودتان و توانایی هایتان را برابر با بقیه ببینید. آنها از شما بهتر یا شایسته تر نیستند، با این تغییر در طرز فکرتان افزایش اعتماد به نفس در خودتان را شاهد خواهید بود.

منبع: بلاگ مدرسه غیر انتفاعی مهر اول

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *